Gezonde thuiswerkplek
Gezonde thuiswerkplek
De ergonomie van de werkplaats heeft een grote impact op de productiviteit, de gezondheid en het welzijn van telewerkers.
Als werkgever is het daarom belangrijk om toe te zien op de werknemers dat men zo ergonomisch en comfortabel mogelijk telewerkt van thuis uit.
De cao nr. 149 bevat een luik betreffende het beleid voor welzijn op het werk bij telewerken. Binnen deze cao wordt de nadruk gelegd op de goede communicatie van informatie door de werkgever, bijv. over het inrichten van een geschikte thuiswerkplek voor het telewerken (welke de werkgever kan beoordelen d.m.v. een videoconferentie, foto's...).
Daarnaast wordt ook bijzondere aandacht besteed aan de nood om rekening te houden met de psychosociale risico's. De werkgever dient de gepaste maatregelen te nemen om de verbondenheid van de telewerkers met de onderneming te behouden.
Hieronder zijn een aantal praktische tips betreffende de ergonomie van de thuistelewerker opgesomd, die je als werkgever dient aan te halen bij je werknemer.
1. De werknemer kan best in een afgezonderde en stille ruimte werken
In een afgezonderde en stille ruimte kan de telewerker thuis geconcentreerd zijn of haar taken uitvoeren en wordt hij/zij niet gestoord. Hierdoor kan de telewerker thuis optimaal presteren.
40% van de werknemers kan thuis werken in een afgezonderde ruimte, 39% beschikt niet over een werkspecifieke plek thuis. De eerste groep heeft significant minder lichamelijke klachten en burn-outsignalen en significant meer energie, werkplezier en presteert beter.
2. De werknemer dient over degelijk meubilair te beschikken en een goede opstelling ervan.
In de meest ideale werksituatie thuis beschikt de telewerker over een verstelbare bureaustoel, groot scherm met bovenkant op ooghoogte, een grote tafel, een aparte muis en een apart toetsenbord. Belangrijk is dat dit voorzien wordt door de werkgever en dat hiervoor budget wordt vrijgemaakt want immers; mens sana in corpore sano (Een gezonde geest in een gezond lichaam).
Belangrijk is dat de werkgever tips voor de goede opstelling van het meubilair en zithouding (link werknemer) uitwerkt en overdraagt naar de werknemer. Dit kan onder meer door een ludieke video of afbeelding of infofiche.
Sinds de nieuwe CAO is er een budget van 750 euro per jaar bij een bepaalde leverancier om hardware aan te kopen. Dit kan gaan om een ergonomische stoel, zit-staantafel, 24 inch scherm …).
Onze thuistelewerkers krijgen een standaard kantooruitrustig thuis: een staan-zitbureau en een bureaustoel. Dit is zo ook opgenomen in onze telewerk policy.
3. Maak een duidelijke planning
De werkgever kan in samenspraak met de werknemer een duidelijke planning opmaken voor de telewerkdag thuis. Wissel hierbij af in het takenpakket zodat de thuistelewerker productief blijft. Plan zeker ook pauzes in zodat de thuistelewerker regelmatig kan rechtstaan en wandelen.
4. De werkplek van de telewerker thuis dient proper te zijn
Om de productiviteit van de thuistelewerker te onderhouden en te verhogen dient de thuiswerkplek regelmatig schoon gemaakt te worden en dient de ruimte regelmatig verlucht te worden. Ook dit dient de werkgever (ludiek) kenbaar te maken.
5. Organiseer korte beweegmomenten
Neem een video op waarbij er kort wat oefeningen gedaan worden worden (bijvoorbeeld: How to stay fit - als je de hele dag zit) zodat werknemers deze in hun pauze kunnen doen. Let hierbij op dat de bewegingen laagdrempelig en voor iedereen uitvoerbaar en haalbaar zijn.
6. Vraag regelmatig achter de reeds opgesomde tips en de toepassing ervan bij de werknemers
Als leidinggevende/verantwoordelijke ben je verantwoordelijk om regelmatig de opgesomde tips ter kennis te geven aan de werknemers en na te kijken of men deze ook goed toepast. Een extra herinnering kan geen kwaad.