Telewerken: de groei en de gevolgen
Telewerken: de groei en de gevolgen
Volgens het laatste onderzoek van de FOD mobiliteit en vervoer verspreidt het telewerk zich geleidelijk in België en beïnvloedt het telewerk de mobiliteitsgewoonten van de Belgen. In vier jaar tijd is het aandeel telewerkers verdubbeld, onder invloed van maatregelen in verband met de gezondheidscrisis.
Lees hier het volledige persbericht
De cijfers komen uit verschillende onderzoeken, waarbij de vraagstelling mogelijks licht verschillend is.
In 2018 telewerkte 17% van de Belgen minstens één dag per week.
In 2022 zegt 32% van de Belgen minstens één dag per week te telewerken.
Welke gevolgen brengt dit met zich mee?
1. Minder afgelegde kilometers
De stijging van telewerkdagen uit zich in het aantal vermeden woon-werkverplaatsingen en daardoor minder afgelegde kilometers.
Als gevolg van telewerken kunnen, in 2022, 35 miljoen kilometers per dag worden vermeden door telewerken, tegenover 9,3 miljoen in 2018.
Naarmate de afstand tussen thuis en werk toeneemt, neemt ook het aandeel telewerkers toe. Meer dan 50% van de respondenten die meer dan 50 km afleggen, telewerken ten minste één dag per week.
2. Verduurzaming van en tijdswinst op de woon-werkverplaatsing
De praktijk van het telewerken heeft ons gedrag veranderd, zowel wat betreft de gekozen vervoermiddelen als de tijdstippen waarop de verplaatsingen plaatsvinden. In het algemeen raakt telewerk steeds meer ingeburgerd in de werkgewoonten en verschuift het gebruik van vervoer naar meer duurzame vormen van vervoer.
Sommige respondenten zouden meer gemotiveerd zijn om met het openbaar vervoer in plaats van met de auto naar het werk te gaan (29%) of om de fiets te pakken (30%) dankzij regelmatig telewerk.
Onder telewerkers zijn de trein en het openbaar vervoer populairder dan onder niet-telewerkers met respectievelijk 61% en 40% van de gebruikers.
3. Veiligere wegen
Minder kilometers afleggen leidt tot minder ongevallen. Ook het spreiden van verplaatsingen buiten de spitsuren maakt het verkeer veiliger.
Volgens schattingen zorgde regelmatig telewerk in 2021 voor 35 minder verkeersdoden en 242 minder zwaargewonden slachtoffers.
Met 11% vermeden woon-werkverplaatsingsminuten in 2019 vonden er naar schatting 2,9% minder ongevallen plaats. Concreet bespaarde het telewerken 9 mensenlevens en 73 zwaargewonden.
Het bijkomende telewerken in 2021 ten opzichte van 2019 heeft geleid tot 2036 minder ongevallen, 23 minder doden en 160 minder zwaargewonden.
4. Positieve effecten op het milieu
Thuistelewerk zorgt voor minder drukte op de wegen, voor minder geluidsoverlast door verkeer en voor minder luchtvervuiling (NO2, PM 2.5, PM 10), voornamelijk in de steden. De invloed van de huidige energieprijzen op het telewerken is op dit moment niet duidelijk. (Telewerk: lokken de hoge energieprijzen ons weer massaal naar kantoor? | VRT NWS: nieuws )
Inspiratie uit Duitsland:
How COVID-19 working routines can save emissions in a post-COVID-19 world (greenpeace.de)
5. De verspreiding van korte-afstands verplaatsingen
Naast de tijdsbesparing en het betere evenwicht tussen werk en privéleven is een ander positief punt voor de mobiliteit dat telewerk het mogelijk maakt sommige verplaatsingen over de dag of de week te spreiden.
Met name onder telewerkers nemen de verplaatsingen voor boodschappen en diensten toe op telewerkdagen (28%) of worden zij door de week en overdag gemaakt in plaats van 's avonds, in het weekend of op feestdagen (32%).
6. Tackelen van bijkomende negatieve effecten
Telewerk heeft potentieel een positieve impact op onze mobiliteit, ons verplaatsingsgedrag en de verkeersveiligheid. Maar er vallen ook bepaalde negatieve effecten te verwachten. Hoe kunnen we die bestrijden opdat telewerk echt een ‘mobiliteitswinner’ wordt?
Deze Position Paper biedt inzicht in hoe we de positieve effecten van telewerk op mobiliteit kunnen behouden. We analyseren de situatie en doen 10 concrete aanbevelingen.
Case Lyon*: “Als 70% van de pendelaars op vrijdag telewerkt, zullen er aan de vooravond van het weekend 17 000 minder auto's rijden tijdens de spitsuren. Het verkeer zou aanzienlijk ontlast kunnen worden.”* Le télétravail où ? | teletravailler.fr