Goede ondersteuning en evenwicht
Alles goed georganiseerd thuis
Wat betreft het informaticamateriaal worden laptops en hoofdtelefoons (met micro) in hoge mate (resp. 92 en 73%) voorzien door de werkgever. Een extra scherm wat door de helft van de telewerkers (57%) gebruikt wordt, wordt slechts door 25% van de werkgevers betaald. Ook printers en scanners worden grotendeels aangekocht door de werknemer zelf.
Deelname in de aankoop van een apart thuisbureel en een aangepaste bureaustoel door de werkgever is zeer uitzonderlijk.
Mannen hebben vaker een aparte bureauruimte thuis, maar meestal gebeurt het telewerken in een hoekje van de leefruimte of aan de eettafel. Ongeveer 1 op 3 telewerkers hadden reeds een goede werkplek thuis, 4 op 10 hebben hun werkplek aangepast door dat ze (meer) gingen telewerken. Toch blijft iets meer dan 1 op 4 telewerkers werken aan een onaangepaste werkplek.
Sociaal contact tijdens het telewerken
Gebrek aan sociaal contact is niet alleen een reden voor telewerkers om minder te gaan telewerken, maar ook het hebben van minder feedback van en het gebrek aan informele babbels met collega’s maken het telewerken moeilijker (respectievelijk voor 34 en 50% van de telewerkers).
Nochtans geeft de meerderheid van telewerkers aan dat ze nog regelmatig contact hebben met individuele collega’s (84%), deelnemen aan teamvergaderingen (80%) en overleggen met hun leidinggevenden (71%). Hierdoor is er geen verschil met werknemers die niet telewerken.
Bedrijven slagen er blijkbaar in voldoende formele overlegmomenten te organiseren voor hun telewerkers. Het informele contact is moeilijker te organiseren, maar blijkt wel een belangrijk element te zijn in het welzijn van werknemers.